Forbrukerrådet fraråder norske forbrukere å kjøpe strøm over telefon, ved dørsalg, på gata eller i elektronikkbutikken. De dyre og dårlige avtalene dyttes på kundene gjennom slikt direkte salg. Svært ofte (som regel alltid) er disse avtalene mye dyrere enn dem du finner på internett, og har ofte bindingstid og høye oppsigelsesgebyr. Telefon og gateselgere er kjent for å ikke opplyse om vilkår, slik at du inngår en avtale uten å vite hva den er. Kjøper du strøm i butikken, mister du også angreretten på 14 dager.

Et kjent triks selgerne bruker er at de påstår at de ser både strømforbruket – og avtalen din. Deretter bruker de dette som et argument for å selge deg en «bedre» avtale. Dette bør du ikke takke ja til. Selgeren kan faktisk ikke se hvor mye strøm du bruker eller hvilken avtale du har. Etter at Elhub ble innført i Norge, er det ikke mulig for en strømleverandør å finne ut av avtalen eller forbruket til en kunde hos et konkurrende strømselskap.

Et annet triks er å tilby prismatch. I mange tilfeller gjelder prismatchen kun for én måned av gangen. Det vil si at du etter første måned blir flyttet over på en annen (dyrere) avtale, med mindre du husker å ringe hver måned og si at du ønsker å benytte deg av prismatchen. Er det riktig at du som kunde må ringe og passe på hver måned at du får den rimeligste og beste strømprisen?🤦‍♀️

Så kommer kanskje det mest kjente trikset i boka, det vi kaller lokketilbud. Du blir rett og slett tilbudt en avtale med negativt ørepåslag, pristak eller lignende. Da får du gjerne rabatt på strømmen de første månedene, men dyrere strøm senere🤯 .

Slik håndterer du selgeren

  • Si tusen takk for tilbudet, jeg er ikke interessert og legg på umiddelbart.
  • Syns du det er vanskelig å legge på, og høres tilbudet helt fantastisk ut? Be om skriftlig dokumentasjon av alle påstander – ikke inngå avtalen over telefonen. Avtalen du eventuelt inngår over telefon har som regel bindingstid og et høyt oppsigelsesgebyr.

Husk at på internett finner du alltid mer informasjon om de ulike avtalene. På gata eller over telefon «glemmer» fort selgeren å informere om alle vilkårene.

Derfor har Vibb utviklere, ikke telefonselgere

Vi skal utvikle de beste tjenestene til deg, ikke pushe dårlige strømavtaler. Telefonsalg hører steinalderen til. Så enkelt er det!

Vibb skal være fremtidens digitale strømselskap. For å få vår strømavtale trenger du kun laste ned en app og registrere deg, vi fikser resten. Og ja, alle vilkår står svart på hvitt når du blir kunde hos oss.

Vi tilbyr kun én strømavtale, for alle våre kunder. Det er strøm til spotpris + et påslag 1 øre/kWh. Månedsprisen er på 39 kr. Vi har ingen fortjeneste på ditt strømforbruk. Det vil si at vi tjener det samme uavhengig hvor mye strøm du bruker. Fortjenesten får vi gjennom antall strømkunder. Prisen vi kjøper inn strømmen for, er prisen vi selgeren den ut til deg for.

Månedsprisen på 39 kr (er lik uansett strømforbruk) er vår fortjeneste og den skal dekke videreutvikling av Vibb-appen, markedsbudsjett, lønn, husleie ++ for selskapet.